Awkward |
Love The One You’re With – Stephen Stills (1970)
Love the One You’re With klinkt op het eerste gehoor als een advies om je partner vooral liefde te geven, maar als je de tekst verder bekijkt wordt het duidelijk:
And if you can't be with the one you love
Honey, love the one you're with
Love the one you're with
Don't be angry - don't be sad
Don't sit crying over good times you've had
There's a girl right next to you
And she's just waiting for something to do
Het is 1970 en het advies is vrije liefde, grijp je kansen, sta niet stil. De groep Crosby, Stills, Nash and Young was net door ruzies uit elkaar gevallen. Stephen Stills ging solo en kreeg een idee voor een nummer naar het motto van de toetsenist Billy Preston: "If you can't be with the one you love, love the one you're with" Hij gaf meteen toestemming om er een liedje van te maken. Het nummer is later nog opgenomen door Luther Vandross, The Isley Brothers en The Supremes.
Have I Told You Lately That I Love You – Van Morrison (1989)
Have I told you lately that I love you
Have I told you there's no one above you
Maar verderop in het liedje komt het ware onderwerp van al die liefde naar boven:
There’s a love that’s divine
And it’s yours and it’s mine
Like the sun
At the end of the day
We should give thanks and pray
To the One
(foto: wallpaper4god.com) |
Hmm, dat is duidelijk niet gericht aan een vrouw. Van Morrison zingt het als een soort romantisch gebed. Covercrooner Rod Steward had er ook een grote hit mee in 1993.
Er zijn nog wel meer liefdesliedjes die je ook religieus kan opvatten. Het is een manier om een dubbele betekenis aan een tekst te geven. De band U2 laat het graag in het midden, zoals in With or Without You. Dat nummer kan over meerdere relaties gaan, het is aan de luisteraar om het te interpreteren.
One – U2 (1991)
Dit nummer wordt vaak gebruikt op bruiloften. Wat merkwaardig is, want volgens Bono gaat het juist over uit elkaar gaan.
U2 zat muurvast toen ze in het Berlijn van de gevallen muur een nieuw album aan het opnemen waren. Bono en The Edge wilden nieuwe muzikale wegen inslaan, maar Larry Mullen Jr. en Adam Clayton wilden verder met het geluid van The Joshua Tree en Rattle and Hum.
Toen The Edge een stukje op gitaar speelde van wat later One zou worden, voelde iedereen dat ze iets bijzonders hadden. In 15 minuten was er een liedje. Daarna gingen de sessies een stuk beter; One heeft U2 gered.
Is it getting better
Or do you feel the same
Will it make it easier on you now
You got someone to blame
....
Did I ask too much
More than a lot
You gave me nothing
Now it's all I got
We're one
But we're not the same
Well we
Hurt each other
Then we do it again
Niet echt teksten die je in een liefdevol liedje zou verwachten. Er zitten verschillende thema's verweven in One: de Duitse eenwording, samenkomen en uit elkaar gaan. De singleopbrengsten gingen naar aidsonderzoek, dus is het nummer gelijk ook een oproep om elkaar te steunen:
One life
But we're not the same
We get to
Carry each other
Carry each other
One
Larry Mullen Jr. en Adam Clayton hebben One nog gespeeld tijdens de inauguratie van President Clinton, samen met Michael Stipe and Mike Mills van R.E.M. In 2005 heeft U2 het nummer opnieuw opgenomen, als duet met R&B-zangeres Mary J. Blige. Het nummer scoort altijd hoog in top-aller-tijden-lijstjes.
The One I Love – R.E.M. (1987)
Dit was de eerste hit van R.E.M. in de V.S. Het liedje werd destijds op college-radio veel aangevraagd voor geliefden.
This one goes out to the one I love
This one goes out to the one I've left behind
A simple prop to occupy my time
This one goes out to the one I love
"A simple prop to occupy my time" is hier de angel: Het betekent blijkbaar niets voor hem. Volgens Michael Stipe is het een gemeen nummer over het steeds weer gebruiken van mensen. Niet erg toepasselijk om aan je geliefde op te dragen dus.
In de eerste jaren van R.E.M. schreef Michael Stipe eigenlijk helemaal geen liefdesliedjes. Pas bij het doorbraakalbum Out of Time kreeg hij dat kunstje door. Losing My Religion heeft trouwens niets met religie te maken, maar is dus een liefdesliedje, zij het niet heel erg direct. De bandleden van R.E.M. hadden regelmatig zelf geen idee waarover de nummers gingen. Stipe heeft eens gezegd dat zijn teksten eigendom van het publiek zijn zodra hij ze heeft opgenomen.
Weer een paar jaar later klonk R.E.M. romantischer dan ooit:
At my most beautiful
I count your eyelashes,
Secretly.
With every one, whisper I love you.
I let you sleep.
I know you're closed eye watching me,
Listening.
I thought I saw a smile.
At My Most Beautiful (1998)
Every Breath You Take – The Police (1983)
Aan de oppervlakte is de grootste hit van The Police een liefdesliedje maar als je naar de tekst luistert, hoor je de bittere ondertoon:
Every breath you take and every move you make
Every bond you break, every step you take,
I'll be watching you
Oh, can't you see
You belong to me
How my poor heart aches
With every step you take
De zanger van het nummer is volledig geobsedeerd door zijn ex-vriendin en gedraagt zich als een stalker. Sting bracht in 1985 de tegenhanger uit: If You Love Somebody, Set Them Free.
Puff Daddy gaf Every Breath You Take in 1997 een nieuwe lading door er I'll Be Missing You van te maken en het op te dragen aan zijn vermoorde vriend Notorious B.I.G. Songwriter Sting had daar niet zoveel problemen mee als sommige Police-fans en zei een paar jaar later: “Puff Daddy heeft de opleiding van mijn kinderen betaald.”
Bronnen/links:
Top 10 misinterpreted song meanings
Eight commonly misinterpreted songs
Songs that sound like love songs but aren't
Geen opmerkingen:
Een reactie posten